Saturday, January 3, 2009

kekuatan fitrah

bila orang sakit mengatakan: macam mana ni, aku makan ubat xsembuh-sembuh , padahal ubat ni mahal dah, tp xde kesan pon, aahh, semua orang sama, kate ubat ni berkesan, ubat ni khasiatnya gitu dan gini, tapi haprak, xde sikit pon kesan!!

begini sebenarnya, islam telah mengajar kita bahawa setiap penyakit pasti ada ubatnya, Allah yang menurunkan penyakit dan Dia juga meurunkan ubatnya.
sebagai pedoman bagi orang sakit, sebenarnya kita dibekalkan dengan kekuatan fitrah, iaitu kekuatan yang boleh menolak atau mencegah kita dari penyakit. kekuatan ini dikenali sebagai imuniti.
kekuatan ini bergantung kepada 4 faktor:
1)spiritual 50%
2)mental 20%
3)emosi 20%
4)fizikal 10%
peratusan-peratusan diatas adalah mempengaruhi kesembuhan. spiritual memainkan peranan penting dalam kesembuhan. dalam kajian barat, orang yang memiliki ketabahan optimis boleh melawan penyakit.
manakala ubat pula hanya 10% berperanan dalam proses kesembuhan. 90% lagi bergantung kepada spiritual, emosi dan mental.
kita perlu mengambil iktibar dari kenyataan ini dan tidak bergantung kepada ubat semata-mata, ini sesuai dengan PERUBATAN JAWI yang menerapkan keempat-empat faktor kesembuhan dalam setiap rawatan.
alhamdulillah, sudah ramai penderita penyakit2 kronik sudah pon sembuh, subhanallah.

marilah bersama-sama kami, perbetulkan sistem perubatan di malaysia ini yang nampaknya semakin memisahkan antara islam dengan perubatan. takbir!!

No comments: